12 April 2018

Cara-cara claim rebate atau kredit hilang dari Celcom. 15 steps sahaja!



Assalamualaikum,

Kisah bermula:

Baru-baru ini ayah aku menerima beberapa mesej dari 39986.
Satu mesej kena cas sampai rm3 kot. Giler ar!
Rupanya dah lama ayah aku kena cas tapi ayah aku tak tahu (sebab ayah aku jarang guna hp)
Sampai satu hari aku cek kredit ayah aku dan aku hairan kenapa sampai nak kosong kredit ni? Tapi ayah takde guna pon.

Jadi dibawah aku cerita kan cara-cara untuk claim balik duit kita dari Celcom.

Semudah 15 steps sahaja!


1. Pertama, aku daftarkan nombor ayah aku di laman web celcom bagi tujuan cek transaction history. Pergi ke laman celcom: Celcom Online Customer Service

2. Cara daftar, just perlu isi username, nombor handphone, dan nombor ic baru. Then, akan terima verification code dari Celcom di hp anda, masukkan code tersebut untuk tujuan pendaftaran.




3. Kemudian,pergi ke "Account summary". Klik arrow (rujuk gambar di bawah) untuk tengok "Details".





4. Pergi ke ruangan "Credit Balance". Klik "View Usages"



5. Next, di ruangan "Usages". Klik "Usage Type" dan pilih "Service Charge". Pilih data range (Hanya history dalam tempoh 45 hari sahaja yang boleh di view)




6. Then screenshot transaction history (aku tak nampak fungsi export) (e.g: shorcut keyboard boleh tekan Alt + PrtScn)



7. Kemudian boleh pergi ke laman SKMM untuk membuat aduan. https://aduan.skmm.gov.my/

8. Klik "Aduan baru".





9. Then, dia akan tanya "Sudahkah anda membuat aduan secara rasmi kepada Pembekal Perkhidmatan?". Aku jawab Tiada/ No sahaja.




10. Di ruangan "Buat Aduan Baru / Lodge New Complaint". Pilih Jenis aduan: "Complaint", Jenis Perkhidmatan "Cellular Services", Kategori "SMS Service", Subkategori ni aku tak berapa sure tapi aku pilih "Unsubscribed SMS ECP"




11. Then isi maklumat pengadu, ceritakan masalah, dan paling PENTING attach kan "transaction history" yang kita dah screenshot tadi.




12. Then klik "Submit".


13. REMINDER! PENTING!
Simpan complaint ID bagi tujuan semakan kes progress dan boleh tutup kes jika dah selesai.
Tapi jangan risau, anda akan menerima salinan complaint di email anda juga.
Tapi, macam aku, aku just bookmark link aduan tuh, so senang nak bukak kelak. 
Malah Celcom pon akan send SMS notification dah terima aduan dari SKMM.


Contoh complaint ID:


Contoh "Log transaksi" untuk semakan kes progress:


Contoh sms Celcom bagitahu dah terima aduan dari SKMM:




14. Kemudian tunggu mesej kredit / rebat dari pihak celcom. Alhamdulillah kes selesai dalam masa 4 HARI BEKERJA SAHAJA! Cepat betul!

Contoh sms rebate yang diterima dari Celcom:






15. Akhir sekali, JANGAN LUPA! Dah dapat duit, now boleh pergi balik page SKMM, masukkan complaint ID dan klik "Close" untuk tutup case anda ok.






Sekian! Seee! 15 steps sahaja kannnn...hehehe





INFO TAMBAHAN: 

Tak perlu buat laporan ke pihak Celcom, sebab SKMM akan terus assign kan tugas ke pihak Celcom untuk investigate dan selesaikan masalah.

Lagi satu, JANGAN LUPA BLOCK atau STOP NUMBER SMS tu! Supaya tidak lagi terima SMS dari pihak JAHAT tu. Cara-cara block sms bergantung pada hp masing2 ya. Sorry tak dapat nak share part ni.

Harap dapat membantu anda untuk menyelesaikan masalah duit kredit di telan sesuka hati oleh pihak tidak bertanggungjawab. Reference Jazakallah

p/s: If ada apa2 masalah boleh tanya aku k. InsyaAllah kalo aku boleh jawab, aku jawab hehe

Salam.....

7 comments:

  1. THANK YOU NOTE

    To:-

    1.Blogger cikmanusiabiasa

    http://cikmanusiabiasa.blogspot.com/2018/04/cara-cara-claim-rebate-atau-kredit.html

    2. Malaysian Communications and Multimedia Commission (MCMC)

    https://aduan.skmm.gov.my/Complaint/ComplaintList

    ID Aduan / Complaint ID: 0718-01-0000473-CEL

    3. Celcom Malaysia

    contactus@celcom.com.my Noor Kamilah Yaakob
    Customer Service & Experience

    Complaint SOLVED: CP 39383 CONTENT PROVIDER CHARGE

    My Celcom account has been deducted for at least seventeen (17) days at RM1.00 per day in June 2018 and July 2018. My SIM card bears a prefix 019.

    I lodged a complaint to MCMC on 4 July 2018.

    Thank God! My complaint has been SOLVED!

    I am glad to announce that a refund of RM105.00 for the content charges has been credited to my account on 17 July 2018.

    I would like to convey my heartfelt gratitude towards:-

    1. Blogger cikmanusiabiasa
    2. the people of Malaysian Communications and Multimedia Commission (MCMC)
    3. the people of Celcom Malaysia

    who have been involved in the “RESCUE OPERATION” of my handphone credit-hijack crisis.

    You have saved the life of my SIM card.
    My account could have been unscrupulously deducted until the time I can never tell.
    Or I could have taken the easy way out by replacing my SIM card with a new one which means migrating to a new number. And that will bring up new hassles and troubles.

    I was very annoyed and really helpless until I saw this blog http://cikmanusiabiasa.blogspot.com/2018/04/cara-cara-claim-rebate-atau-kredit.html which detailed the procedure to solve the issue.

    The said procedure ought to be disseminated to the general public so that people will not be in the dark and feeling helpless in a situation which I have painfully experienced.

    Thank you very, very much.

    18 July 2018

    NB: I have to take my time in composing this note because I have to make sure that everything is real.

    ReplyDelete
  2. Tq for the info sis.. Tp what if dekat transaction history tu takde apa2 transition pulak? Tp kredit sye mmg hilang tanpa penggunaan.. Bila topup je terus duit gone to zero. 😭

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba tengok satu2 kat usage type tuh....u pernah x ambil advance top up ke? kalo pernah maybe dia tolak untuk itu.

      Delete
  3. sis , hri tu sy ada top up 90 ringgit , tpi yng sampai kt sy cuma rm10.10 sahaja mcm bila sy check dia ckp sy ada buat transaksi padahal sy x buat pun , bole ke ea drg tolong untk hal sy ni , kalau tak sia sia 79.90 yng hilang tu hm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh check kat online website celcom...if betul u takde buat apa2 transaksi...screenshot bukti duit yang ditolak...then terus report ke skmm...celcom akan pulangkan duit itu...

      Delete
  4. Semoga Allah memberkati usahamu menolong orang lain.. Amiin

    ReplyDelete

Siler comment yer