27 September 2013

Cara-cara untuk senang solat tahajud

Assalamualaikum,
 
Okeh , since dah banyak blog2 yang menulis tentang cara-cara solat tahajud, kebaikan dan doa2 solat tahajud.
 
So, aku just akan share cara-cara untuk senang melakukan solat tahajud.
 
Aku ni jenis kuat tidur jadi agar sukar pada mulanya. Tapi, bile mengingatkan mak and ayah aku rajin solat tahajud untuk mendoakan anak2nya. Apasalahnya aku pon sekali bangun untuk solat tahajud bagi mendoakan mereka pula....hehe
 
 
Okeh here are some tips! (Based on my experience)


1. Mulakan dengan perlahan-lahan dengan niat yang kuat. Sebelum tidur niatlah pada Allah yang kau ingin solat tahajud. Then, tidur lah kamu..hehe

Ehsan google

 
2. Set alarm! Kita hanya manusia biasa. Memang kekadang bila dah niat. Kita akan terjaga tapi tidur balik. Jadi alarm akan membantu kita juga untuk bangun. Tapi tapi sila jangan tekan "Dismiss". Dengar je alarm tu terus je bangun. Karang terus tersadai sampai alarm solat subuh pulak...Pernah terjadi pada aku...hehe




3. Istiqamah. Tak perlu memaksa diri tetapi nekad la supaya melakukan secara berterusan. Allah sukakan orang yang istiqamah nih.
 
 

 
4. Lepas tu, jangan makan banyak sebelum tidur. Karang jadi malas dan liat nak bangun.



 
TIPS! Bagi sesiapa yang ingat memulakan solat sunat seperti solat dhuha, solat hajat, solat tahajud dan lain2...Mulakan lah satu persatu. Bila dah biasa dan istiqamah, tambah lagi solat sunat yang ingin anda lakukan. Selamat beramal ya. Semoga Allah menerima segala amal kita. Amin.

No comments:

Post a Comment

Siler comment yer