03 July 2011

Cara-cara back up data.




Situasi berdarah :
Arghhhh...tension giler terdelete partition. Delete tak sampai 5 saat. Nak recover berhari2. Gila sadis. Nasib baik boleh recover. Ada satu lagi partition nak recover. Gambar pulak tuh. Lain kali jangan gatal tangan nak buat bukan2 dah. Arghhhhh giler sadis.

Kehilangan data2 dalam hardisk amatlah menyadiskan. Benda2 yang dah beratus2 tahun tersimpan dalam itu tetiber terhilang memang naya la.

Situasi berdarah 2 :
Lepas tuh tetiba hardisk PC aku lak buat hal. Tak boleh bukak lak. Aku ingat dah tamat la riwayat hardisk yang dah berkhidmat selama beribu-ribu tahun tuh. Rupa2nya, senang je settlenya. Format je balik kepada asalnya. Kah2. Asalnya, dia dilahirkan dengan XP. Tapi, aku upgrade ke Seven versi Beta. Mula2 guna okey la, dah lama2 K.O la pulak. Rasa janggal giler bile guna XP balik. kah2. Tapi, yang beshnya boleh bukak game lama2 zaman muda2 dulu. Haish. Termenung seminit mengenangkan.hehehe

Patah balik ke cara menrecover.

So aku pun mengodek2 Google. Mencari cara2 untuk back up balik data tuh. So, ini beberapa software yang aku jumpa yang amat sesuai la sangat digunakan.



Nak guna Stellar je pon boleh. Tapi, kalo nak guna Active. Kena ada kedua2 software tuh. Cara2 untuk recover amatlah senang. Ada tersedia dalam Manual Guide software tuh.

Tapi, nak recover memang lama. So, sabar jela k. Aku pon ambil masa 2-3 hari unutk recover. 24 hours tanpa henti. Memang lama lagi2 kalau data banyak.

p/s : kalau nak cari yang pirate, sila google k.

Okeh itu jah. Sekian terima kasih.

No comments:

Post a Comment

Siler comment yer